Givare ombord
Givare ombord
Givarna är kommunikationslänken mellan dig och din dieselmaskin. Generellt kan man kategorisera givarna efter olika varselnivåer (larmstyrka).
Den larmtyp som har högsta varselnivån är ljudgivarna då dessa alltid noteras.
Nästa nivå i rangordningen blir ljuslarm (blinkande ljus ger starkare varsel än fast sken) dock noteras nästan alltid en lysande larmlampa på en panel om den är placerad framför rorsman i tex. förarpanelen en motorbåt.
I en segelbåt ger däremot ett ljuslarm tveksamt varsel då panelen oftast sitter på sidan i sittbrunnen dvs inte i rorsmans normala siktfält. I segelbåtar existerar även panelinstallationer inne i sidofack och nere i stuvfack och det säger sig självt att ett ljuslarm på dessa ställen inte ger något varsel över huvud taget.
Är då ljuslarm helt värdelösa på en segelbåt, nej ljuslarmen har en bra egenskap, de ger en tydlig indikation på vilken funktion som larmar. Att försöka ha olika ljud (toner) på sina ljudlarm skulle i en stressad miljö inte fungera. Således är dessa ett mycket bra komplement, dvs ljudlarm för snabbt varsel ljuslarm för tydlig indikering om larmande funktion.
Vilka givare bör då finnas ombord:
✦ Kylvattentemperatur
- Ljudlarm ett absolut måste, vid överhettning av maskinen skall denna slås av omgående.
- Ljuslarm gör nytta vid fel på larmsirener om detta är i förarens normala blickfång (dvs motorbåtar).
- Visarinstrument för kylvattentemperatur har fördelen att det kan ge ett tidigt varsel om att något inte fungerar som det skall, tex. kan reducerad kylning upptäckas pga brustet blad i impellern. En annan fördel är att denna mätkedja är helt fristående (diversifierad) ifrån ljus och ljud larmen ifrån givare till visning.
✦ Oljetryck
- Ljudlarm ett absolut måste, vid förlorat oljetryck i maskinen skall denna slås av omgående.
- Ljuslarm gör nytta vid fel på larmsirener om detta är i förarens normala blickfång (dvs motorbåtar).
- Visarinstrument för oljetrycket har fördelen att det kan ge ett tidigt varsel om att en degradering pågår i smörgoljesystemet. Denna tidiga indikering erhålls inte via oljetrycksgivaren som endast ger larm på lägsta oljetryck oavsett maskinens varvtal.
✦ Varvtal
- Visarinstrument, att visa vilket varvtal din maskin arbetar på hjälper dig att inte övervarva din maskin, detta gör att maskinen inte överbelastas vilket förlänger dess livslängd. Vid tex. en felaktig propeller (för liten) kan dessutom en övervarning leda till maskinskador.
✦ Temperatur på avgassystemet
- Ljudlarm är att rekommendera då det mäta avgastemperaturen är mycket klokt ur säkerhetssynpunkt ifall maskinen är utrustad med vattenkylning av dessa. Merparten av de bränder som uppstår i maskinutrymmena hörör ur det faktum att kylningen har förlorats men innan maskinen blir överhettad så tar avgasslangen eld.
- Ljuslarm gör nytta vid fel på larmsirener om detta är i förarens normala blickfång (dvs motorbåtar).
Anm: en trådlös ugnstermometer fungerar väl, dessutom innehåller denna ett temperaturlarm även om intrycket inte är maritimt.
✦ Laddlampa
- Ljuslarm är det som finns som standard, naturligtvis går det att koppla ett ljudlarm även till denna funktion Men då detta inte är vitalt för dieselmaskinens drift, så torde det räcka att informationen om brister i batteriernas laddning erhålles vid start av maskinen.