Startpanelen helt död

 

Teori:
Fel i elsystem beror oftast på oxidbildning (oxid leder inte ström) i kontaktytor och glapp i kontaktytor (bristfälligt pressade kabelskor, icke efterdragna skruvförband, osv)


Felsökning (fortsätt med nästa kapitel ”Motorn roterar långsamt” ifall åtgärderna nedan inte hjälper):


  1. Huvudbrytaren ifrånslagen
    Anm: Gäller främst äldre installationer, idag frångår man denna el-konstruktion och lägger in en säkring mellan batteri och startmotor.


  1. Helt urladdat batteri
    => Kontrollera batterispänningen alternativt mät syranivån i battericellerna.
    ==> Ladda batteriet
    Anm: Vilospänningen på ett fulladdat batteri är 12,7 V. och ett defekt batteri ca 10 V.


  1. Utlöst / bränd säkring
    Anm: Gäller främst äldre elinstallationer från bl.a. Volvo Penta där en 4 stiftssäkring finns till startpanelen, dessa säkringar kan vara monterade på dolda ställen (följ kablarna mellan panel och batteri).


  1. Brott på ledare eller glapp i ledaranslutning i t.ex.. klämföband vid kabelsko.
    => Mät spänningen till startpanelen (+), genom att mäta spänning mellan denna och  batteriets minuspol (-).
    ==> Öm spänning nu saknas så mäter du på nästa kopplingspunkt ett steg närmare batteriets (+) pol, upprepa denna mätning på nästa kopplingspunkt och nästa till dess att spänning erhålls.
      ===> Kontrollera anslutningspunkterna till kabeln och åtgärda dessa vid behov. Om dessa är felfria så finns det ett kabelbrott mellan de senast mätta två punkterna. Detta verifieras med att resistansen mäts över kabeln.
    ==> Om spänning finns, så mäter du omvänt dvs spänningen mellan startpanelens (-) pol och batteriets (+) pol. Öm spänning nu saknas så mäter du på nästa kopplingspunkt ett steg närmare batteriets (+) pol tills att spänning erhålls.

           ===> Kontrollera anslutningspunkterna till kabeln och åtgärda dessa vid behov. Om dessa är felfria så finns det ett kabelbrott mellan de senast mätta två punkterna. Detta verifieras med att resistansen mäts över kabeln.
==> Om spänning finns vid båda mätningarna ovan så sitter felet i spänningsbrytaren till panelen (tändningslåset)