Motorn roterar inte eller roterar långsamt men startpanelen lyser
Motorn roterar inte eller roterar långsamt men startpanelen lyser
Teori:
Här följer antagligen de fel som är svårast att hitta, då det vanligaste felet beror på dåliga kontaktytor, vilket ställer stora krav på spänningsmätningarna. För att spänningsmätningarna skall ge utslag krävs stora strömstyrkor vilket kräver att elsystemet belastas t.ex. genom att startförsök görs vid mätningen.
Felsökning:
✦Urladdat batteri
=> Mät batterispänningen
==> Ladda batteriet (låna startkablar)
Kontrollera att acceptabel spänning finns i batteriet dvs över 12,4 V
Anm: Vilospänning för ett fulladdat batteri är 12,7 V
✦Oxid i på batteripolernas kontaktytor
=> Leder till hög resistans i kontaktytorna, vilket ger ett högt spänningsfall vid belastning (stor ström) enligt formeln U = I * R
==> Mät spänningsfallet över kontaktytorna med och utan startförsök
===> Rengör kontaktytorna (kabelskor såsom poler) med tex.. Smärgelduk eller stålborste.
====> Smörj in polerna med polfett eller vaselin
✦Spräckt polsko
=> Byt polsko, som nödreparation till havs kan t.ex.. slangklämma användas.
✦Oxidbildning på huvudbrytarens kontaktytor
=> Mät resistansen över brytaren. Om ingen tydlig indikation ges:
==> Mät spänningsfallet över brytaren med och utan startförsök.
===> Koppla förbi brytaren (bygla mellan kabelanslutningarna (baksidan på brytaren))
✦Felaktig batterityp
=> Fritidsbatteri istället för startbatteri
Anm: Detta kan leda till för lågt startvarvtal, dvs för låg värmeutveckling i cylindrarna så tändningen av bränslet uteblir.
✦Utför generell kontroll av elmatningen till startmotorn
=> Kontrollera att batterispänning finns fram till startmotorn genom att mäta spänning mellan startmotorns matarkabel (röd) och motorblocket, denna skall överensstämma med spänningen över batteriet. Om detta inte är fallet skall du successivt närma dig batteriets poler genom att mäta på alla kopplingspunkter under vägen dit, även på jordsidan.
Anm: Mätningen av spänning skall ske såväl utan som med startförsök.
✦Felfunktion i startknapp, säkring utlöst eller avbrott i kabel till startmotorn/solonoid
=> Kontrollera att batterispänning finns fram till startmotorns solenoid vid startförsök genom att mäta spänningen mellan solenoiden och motorblocket.
==> Om du har spänning fram till startmotorn men inte någon ström till solenoiden från startknappen kan maskinen startas genom att kortsluta solenoiden på startmotorn mot matningen till startmotorn.
✦Startmotorns kol defekta
=> Byt kol, dvs demontera startmotorn och byt
Anm: Bör ske av fackman