Maskinen stannar
Maskinen stannar
Teori:
När maskinen stannar är orsaken i 90 % av fallen problem med bränslesystemet.
Felsökning:
✦Tom bränsletank
✦Nödstopp utlöst (större maskiner)
✦Motorns lutningsgivare utlöst (nya maskiner) , vissa märken har idag krängningsspärrar så att inte motorn körs då tex en segelbåt kränger för mycket.
✦Stopphandtag uppdraget
✦Föroreningar i bränslet
Denna felmod kommer att bli än vanligare på grund av inblandning av RME i bränslet. Bakterier trivs i RME:n och dessa kommer att sätta igen dieselfiltren. Det bästa motmedlet är ett pedantiskt underhåll av bränslesystemet.
=> Bottensug tanken
==> Byt grovfiltret och avlufta bränslesystemet om motorn inte startar nu,
===> Byt finfiltret och avlufta åter bränslesystemet.
====> Om motorn saknar grovfilter så har vissa maskiner en sil vid bränslepumpen (MD 7, 11, 17 osv) som har till uppgift att fånga de större partiklarna, vilken kan vara igen satt. Detta är en svår uppgift och vid felaktigt montage så kommer luft att sugas in via denna sil. Mot bakrund av detta rekomenderas denna åtgärd som det sista steget.
===> Byt finfiltret och avlufta åter bränslesystemet
✦Vatten i bränslet
=> Kontrollera om vattenavskiljaren är full av vatten.
==> Bottensug tanken (Om avskiljaren är full med vatten så är tanksumpen full med vatten, dvs det krävs endast lite sjögång för att återigen få upp vatten i bränslesugröret (några centimeter över tankbotten) vilket medför att problemet återkommer inom kort.
===> Dränera hela bränslesystemet på vatten (från tank till spridare)
====> Byt grov och finfilter för bränslet
=====> Släpp på bränslet och avlufta systemet
======> Ta för vana att kontrollera vattenavskiljaren.
✦Luft inläckage i bränslesystemet
=> Trycksätt systemet sök efterläckage
==> Torra bränsleslangar titta efter sprickor i dessa
==> På VP MD11 kan det vara problem med packningen till bränslesilen i matarpumpen.