Maskinen går varm

 

OBS:  Om inget kylvattenflöde finns slå genast av maskinen, stor risk

för motorbrand föreligger om vattenkylda avgasslangar finns.


Felsökning:

  1. Igensatt kylvattenintag eller sjövattenfilter
    => Rensa intag och sjövattenfiltret


  1. Brustet blad på impellern i sjövattenpumpen
    => Byt impeller
    Anm: Kontrollera att du hittat alla delarna till impellern annars kan igensättning erhållas i andra delar av maskin.


  1. Igensatt värmeväxlare
    => Demontera värmeväxlaren och rengör


  1. Fel på färskvattenpumpen

Brustna eller slirande kilremmar på remdriven pump

Säkring utlöst på el-pump


  1. Felaktigt installerad vakumventil, dvs innan impeller istället för mellan värmeväxlare och avgaskrök (MD17 2006)


  1. För låg kylvätskenivå i färskvattenkretsen
    => Fyll på 50 % glykolblandning, om slut fyll på med vatten

 

Felsökning (forstsättning):

  1. Felaktig termostat
    => Byt till reservtermostat
    ==> Kontrollera regelbundet termostatens funktion (med termometer i kastrull)


  1. Låg oljenivå
    => Kontrollera och fyll på
    Anm: Vänta minst 5 minuter ifrån stopp av maskin innan du kontrollerar oljenivån.
    Anm: Oljan har bl.a. till uppgift att kyla kolvarna


  1. Igensatt oljekylare


  1. Glapp i axel till sjövattenpump (impellern), medför sänkt pumpkapacitet.


  1. För högt effektuttag vid låga varv på maskin:

För stor propeller (Erf: MD11, 2000 rpm)
=> Gör att motorn aldrig kommer upp i varv, vilket medför att impellern inte levererar fullt kylvattenflöde.
==> Byt propeller eller byt till en större sjövattenpump.


  1. Konvertering av maskin till färskvattenkylning
    => Denna åtgärd kan medföra att sjövattenspumpens kapacitet blir för låg, varpå maskinen går varm vid höga effektuttag.
    ==> Byt till ett större pumphus inkl impeller (standardprodukt).